سوالات طرح ساماندهی
– فرم پر شده و امضا شده اشخاص حقیقی
– فرم پر شده و امضا شده خلبان
– فرم پر شده و امضا شده ثبت پرنده توسط مالک
– عکس پرسنلی
– تصویر پشت و روی کارت ملی
– تصویر صفحات اصلی شناسنامه
– تصویر گواهی عدم سوءپیشینه (کمتر از شش ماه از ان گذشته باشد)
– آخرین مدرک تحصیلی یا کارت دانشجویی یا گواهی های فنی حرفه ای
– تصویر گواهینامه ها، تاییدیه ها، تقدیرنامه ها و مدارک مرتبط (در صورت وجود)
– تصویر نمای بالا و تصویر روبروی پرنده
– تصویر شماره سریال دستگاه
– تصویر شماره سریال رادیو کنترل
– تصویر اسناد و مدارک خرید پرنده یا مبایعه نامه رسمی با امضای دو شاهد
– تصویر قبض برق یا تلفن محل سکونت یا محل کار
– تصویر سند یا اجاره نامه محل سکونت یا محل کار
– تصویر خلبان/مالک به همراه پرنده و رادیو کنترل
– امضاء پیش نویس مقررات بهرهبرداری از وسایل پرنده بدون سرنشین غیرنظامی و تعهد به رعایت دستورالعمل پهپاد سازمان هواپیمایی کشوری موسوم به C
با دریافت سند و پلاک، سیستم شما در طرح ساماندهی ثبت شده و خرید و استفاده از آن از سوی یک مجموعه مرتبط با این حوزه (اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران) (طبق مدارک ارسالی) قانون مند، مورد تایید و قابل استفاده است. سند و پلاک مشخص خواهد کرد، تجهیزات شما به صورت قانونی از چه مجموعه ای خریداری شده است. شخص خریدار آموزش های لازم جهت کار و استفاده از آن را دیده است و همچنین امکان جابجایی آن در فرودگاه های کشور و … وجود دارد. علاوه بر این موارد سند و پلاک پیش نیاز اخذ مجوزهای پرواز از ارگان های مرتبط با توجه به فضای پرواز آن وسیله است.
حوزه تجهیزات تصویربرداری و فیلمبرداری هوایی (هلی شات) یا همان پهپادها و ربات های پرنده غیر نظامی، حوزه بسیار نو، جدید و بکری است. طبیعی است با پیدایش و ظهور چنین حوزه ها و تکنولوژی های بکر، نیازمند تصویب قوانین مرتبط با آن حوزه هستیم و قطعا در سال های اولیه فعالیت، با چالش، معایب و مشکلاتی روبرو خواهیم بود. اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران (کارگروه پهپاد) را می توان اولین مجموعه فعال در زمینه ساماندهی این حوزه در ایران معرفی نمود که به واقع با رویکرد سازنده و عملکردی میدانی وارد این کارزار شد.
اتحادیه در گام اول، فعالان و فروشندگان قدیمی این حوزه را تحت قالب شرکت ها و واحدهای حقوقی به عضویت خود درآورد و شیوه نامه فروش و تحویل این تجهیزات را تحت یک استاندارد مشخص در اختیار آنان قرار داد. در گام دوم با معرفی این شرکت ها و واحدهای حقوقی به علاقه مندان، استفادکنندگان و خریداران این تجهیزات در ایران، طرح ساماندهی این تجهیزات را به صورت عملی شروع نمود. در گام سوم، شخص خریدار می بایست، در قالب یک استاندارد مشخص (تهیه و ارسال مدارک) طبق یک (روش و رویه مشخص) نسبت به ثبت اطلاعات وسیله پرنده خود و دریافت به اصطلاح سند و پلاک اقدام نماید.
با اجرای صحیح این طرح بسیاری از آفت ها مرتبط با این حوزه، رفع شده و خریدار در بستری مشخص و قانون مند در مرحله اول با شناخت واحدهای معتبر حقوقی، تخصصی و معتبر، نسبت به خرید تجهیزات اصیل و سلامت همراه با خدمات و پاسخگویی واقعی اقدام می نماید، وسیله پرنده خریداری شده در سیستم ساماندهی این تجهیزات ثبت شده و برای آن سند و پلاک صادر می گردد.
مصوبه مورخ ۲۰/۰۴/۹۴ شورای عالی امنیت ملی با موضوع ساماندهی کلیه کاربران، تولیدکنندگان، بهره برداران، فروشندگان و واردکنندگان پهپادهای غیر نظامی و اقلام آن ۲)ماده ۱۲۲ قانون امور گمرکی مصوب هیات وزیران و مجلس شورای اسلامی که در آن ورود هرگونه دستگاههای فیلم برداری، عکس برداری و نقشه برداری هوایی را منوط به مجوز نموده. ۳) قانون هواپیماهای فوق سبک(زیر۶۵۰کیلوگرم) مصوب هیات وزیران سال ۸۶ که ثبت و هماهنگی پرواز انواع وسایل پرنده با سرنشین و بدون سرنشین را تحت نظارت سازمان هواپیمایی کشوری، الزام آور نموده است. نهادهای مجری و نظارتی:طبق مصوبات بند۱فوق و اساسنامه اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران به عنوان تنها تشکل صنفی و قانونی حوزه هوایی و فضایی کشور، درگاه اجرایی طرح ساماندهی، این اتحادیه(کارگروه پهپاد) و نمایندگان آن در کشور می باشد و نهادهای نظارتی عبارتند از: الف) وزارت اطلاعات ناظر بر واردات، صادرات، تایید صلاحیت اشخاص و شرکتها ب) قرارگاه پدافند خاتم الانبیاء ارتش ج.ا.، ناظر بر پرواز و رعایت حریم های هوایی ج) واحدهای امنیتی-انتظامی فرمانداری ها و استانداری ها و ناجا ناظر بر پرواز در اماکن عمومی و شهرها د) سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها ناظر بر فرایند های فنی و هواپیمایی بالادستی و تطابق فرایند با قوانین هواپیمایی جهانی و کشوری ه) حراست ارگانها ناظر بر انجام فعالیت در حیطه آن ارگانها(از جمله ادارات صداوسیما، ارشاد، آب و برق، نفت، گاز، راه، نقشه برداری، بنیاد مسکن، مخابرات، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و …)
پلاک پرنده و شناسنامه مالکیت و دریافت گواهی طی هر دوره آموزشی طبق استاندارد می تواند به هر فرد حقیقی تابع ایران تعلق گیرد ولی تمامی دستگاههای نظارتی و امنیتی برای صدور هر گواهی که حالت مجوز یا شبیه آن را داشته باشد برای شخص حقیقی، ممانعت نموده اند و استدلالشان اینست که ارائه خدمات هوایی، تصویر برداری، آموزش، نقشه برداری و امثال آن فعالیتی شغلی و صنفی است و طبق قانون فرد باید حداقل در یکی از قالبهای شغلی از جمله ? فرمت ثبت شرکتها و موسسات ? فرمت کانونهای تبلیغاتی با پروانه ارشاد فرمت واحدهای صنفی با پروانه اتاق اصناف(مثل آتلیه ها، فروشگاههاو . . .
ثبت نام مساله ای محرمانه است و فقط متقاضی یا وکیل یا بستگان درجه یکش یا شریک و نماینده قانونی متقاضی می تواند اقدام نماید مراحل ثبت نام و اخذ مجوز، ابتدا از ارسال کامل مدارک به اتحادیه با تلفن به دفتر کارگروه پهپاد مطلع شوید، سپس نواقص را تکمیل کنید، سپس مطمئن شوید که مدارک به دستگاههای ذیصلاح جهت استعلام ارسال شده باشد، در نهایت در صورت تایید آنها و گذراندن دوره مقررات هوایی و آزمون خلبانی پروانه در رسته های مشخصی صادر می شود، مثلا برای آتلیه ها فقط پروانه محدود به ارائه خدمات تصویربرداری هوایی است. برای شرکتها با توجه به صلاحیت فنی و اساسنامه آنها ممکنست پروانه در رسته تولید یا آموزش یا فروش هم صادر شود
تنها افراد دارای مدارک دال بر همکاری با شرکت، آتلیه، کانون آگهی و تبلیغات و یا موسسه ای که بتواند به لحاظ حقوقی در این حوزه فعالیت نماید، می توانند پس از بررسی فنی و تخصصی و تایید استعلام و طی مراحل جواز فعالیت دریافت کنند. دربین مدارک الزامی برخی مدارک به جهت ارسال و طی روند استعلام، ضروری است، مدارک تشکیل پرونده میباشد که باید در یک ایمیل و با ذکر مشخصات مناسب به آدرس uav.org@chmail.ir ایمیل شود. حتما موضوع و سابجکت ایمیل مناسب و مشخص به نام متقاضی باشد در غیر این صورت عواقب عدم بررسی و پیگیری مناسب مدارک با شخص متقاضی میباشد. همچنین اشخاص حقیقی تا مرحله ثبت پرنده و پلاک و شرکت در “دوره مقررات هوایی” و “دادن آزمون خلبانی” می توانند پیش بروند اما دریافت مجوز و پروانه فعالیت منوط به ارائه مدارک حقوقی با ارائه مدارک شرکت یا موسسه ثبت شده با موضوع فعالیت مرتبط، آتلیه با پروانه اتحادیه فیلم برداران و عکاسان، کانون تبلیغاتی با پروانه ارشاد، تایید صلاحیت انتظامی و امنیتی می باشد. گواهی گذراندن دوره خلبانی پهپاد برای خلبانان، بعد از تکمیل مدارک در اتحادیه، گذراندن دوره مقررات هوایی، دادن آزمون خلبانی، تایید صلاحیت مراجع ذیصلاح و اخذ مجوز صادر می شود
گواهینامه خلبانی پس از تکمیل مدارکتان در اتحادیه، دادن آزمون خلبانی در نزد نمایندگان کارگروه پهپاد در یکی از شهرها و پس از تایید نهادهای ذیصلاح صادر می شود و زمان بر است.